11/11/2014 - When you finally LETGO of the past, something better comes along. :)

Friday, January 08, 2010

Si Unggu Ajaib

Entah kenapa sejak akhir2 ni kecintaan aku pada si unggu ajaib semakin kuat.
serius,bila aku bau je unggu ajaib ni aku pasti rasa nyaman dan segar..saya suka sangat!!
unggu itu memang sangat ajaib..kerna bisa meruntum jiwaku..
ape yer si unggu ajaib 2?..sila teka?...Yup.bunga lavendar..hee

Lavender, bunga berwarna ungu muda yang cerah dan ceria, ia lebih dikenali sebagai aroma yang menimbulkan rasa rileks dan boleh buat kita rasa segar.

Bagi yang tak tahu..selain itu,terdapat juga teh bunga lavendar,ia selalunya digunakan untuk mengurangkan stress bekerja atau stress belajar, meringankan sakit kepala dan meredakan sakit perut walaupun ia taklah sepopular teh2 lain seperti teh boh atau teh lipton.(dimana yer ada jual teh bunga lavendar ini?..sila bagitahu saya..;)

dan wangian dari lavendar juga boleh digunakan untuk menghalau nyamuk2 nakal yang mengganggu tidur aku terutamanya.hehee~(kenapalah rumah aku tak ada lavendar!!)

dan mengikut kajian aku lagi(ceceh,poyo jer..hee;)..bunga lavendar ni terdapat 5jenis tapi aku tak sure apa jenisnya..ngee~

kalau boleh, semua benda aku nak ada lavendar..tapi percaya atau tidak aku pernah tengok lavendar real beb,siap usap2 penuh kesayangan lagi..hehee bukan kat kedai bunga yer..tapi kat bukit cerakah,bukit cahaya bulan,shah alam.yang ada musim2 tu..time aku pergi kebetulan musim bunga sejuk jer..suka sangat bau bunga..:)

aku teringin bangat deh mahu berlari-larian kegirangan di ladang penuh lavenda..
perh.giler syok..insyaAllah..satu hari nanti..:)

2 comments:

Anonymous said...

jup2 nk tnyE..
lavEndeR 2 grOup spE eh..??
hahaha

akiN aMar said...

lavender..olrait punyer~~~
ahahahakx..;)