KUNDASANG, SABAH

Assalamualaikum, 
tak jawab dosa, kalau jawab sayang! ;)

Kehadapan korang yang di rindui,

Ada sesiapa yang rindu saya tak? please cakap ada. *blushing* Lama menyepi, tiba-tiba rasa nak kembali ke dunia blogging ni. Rindu serindunya!! Untuk permulaan, gua nak share tentang my cuti-cuti bajet 4hari 3malam saya dan kawan-kawan di Sabah. We are backpackers geng dan kebetulan ada orang Sabah yang follow. This is my firstime experience jalan jauh-jauh dan naik kapal terbang. Excited sangat!! and firstime jugak beli tiket AirAsia online sendiri, habis aku bantai semuanya. 



Pada korang yang firstime jugak nak naik flight, just nak share yang sebenarnya tak payah pun nak beli luggage banyak-banyak sebab korang boleh bawak naik atas flight tapi kena tengok berat jugak la, ada limit ok. Aku beli luggage 20kg pergi balik dan beli insurance. Dorang kata tak payah pun semua tu, tapi yang insurance tu kalau setakat dalam Malaysia tak payah jugak katanya but kalau tiba-tiba jadi apa-apa kat aku macam mana?so for safety tak apa la kan. ;D 

Total for tiket pergi balik KL to KK and KK to KL dalam RM270 tak silap (sebab aku beli sebulan awal so mahal sikit la plus luggage and insurance, kalau nak tiket harga best kena la beli setahun awal or time ada promo baru berganda-ganda berbaloi-baloiiii beb!!)

Kos belanja sepanjang dekat Kota Kinabalu and Kundasang seperti kereta sewa, minyak, homestay di kk and kundasang, tiket masuk semua, snorkeling, parasailing, flying fox dekat pulau sapi and BBQ semua anggaran dalam RM430. 

2 3 hari before pergi tu, keluar dekat berita yang Sabah banjir teruk, hujan ribut. Agak-agak mood aku masa tu macam mana? kemurungan kejap la memikirkannya. Kebiasaannya pada bulan yang aku nak pergi ni bukan musim hujan sebab berlaku perubahan musim jadi tu yang cuaca tiba-tiba tak menentu. Jadi, sebab tiket dah beli kami pun redah je la labu.. Berbekalkan semangat dan doa, perancangan di teruskan. Firstime naik AirAsia ni, patah jugak la pinggang aku. kalau duduk tepi ok lagi kot dari tengah-tengah.

Sabah, 9-10-14 until 12-10-14 (4H3M)
Oleh kerana, cuaca yang sangat tak bagus hujan ribut masa kami datang tu dan pagi-pagi bangun tidur pun still hujan. Segala perancangan di ubah, sepatutnya hari first kami akan ke Pulau Sapi untuk aktiviti pantai malangnya laut bergelora dan tak ada boat yang turun dan juga untuk menjaga nyawa masing-masing yang berharga kami jejalan atas darat je la dulu dan terus berdoa semoga keesokkan harinya cuaca baik hendaknya.

Kota Kinabalu, 10-10-14 (Jumaat) :

Muzium Sabah :



First destinasi, Muzium Sabah. Dekat sini korang yang minat sejarah boleh la explore macam-macam pasal suku sakat kaum di Sabah ni. Daripada puak-puak yang penggal kepala orang dan buat tanggal letak depan pintu rumah, dan ada jugak pasal orang pertama yang buat terjunan dari atas puncak Gunung Kinabalu, ada rumah budaya orang Sabah (dekat sini pun ada orang jual cenderahati tau) dan macam-macam lagi.  

Rumah Budaya Sabah

Dalam rumah budaya ni pun jugak ada orang jua cenderahati. 
Cantik-cantik semuanya bah. :)

 Mak jemah yang pantang nampak benda cecantik, mesti rasa macam wajib beli! 

Jangan beli banyak-banyak tau sebab nanti dekat Pasar Kraftangan and apa entah lagi nama tempat tu, lupa sudah bah. Banyak lagi yang cantik-cantik and murah-murah. Lagi-lagi mutiara air masin memang cantik-cantik. Harga ikut design and makesure mutiara yang korang beli tu mutiara betul, bukan celup ok. Aku tengok biasa range orang jual mutiara dalam RM25 yang memang design cantik-cantik, but kena pandai tawar la. Kitaorang dapat la dalam RM15 satu. And ada je harga yang bawah RM10 tapi...tak berapa nak cun la. 

Kundasang, 11-10-14 (Sabtu) :

Sebenarnya petang Jumaat tu, kitaorang dah gerak ke Kundasang. Memang agak jauh la, its take 2 until 3 hours jugak. Better gerak awal, sebab nak kejar waktu malam, malam tak ada lampu jalan sangat dekat sini. and Kalau nak pergi sini bersiap sedia la anda, untuk merasai kesejukkan yang luar biasa but seriously sangat cantik dan cantik dan cantik! 

Homestay Walai Tokou :

RM200 - 2 bilik untuk 4 orang.

View depan Homestay Walai Tokou, itulah Gunung Kinabalu!!
Tinggi-tinggi Gunung Kinabalu~
Tinggi lagi sayang sama kamu~
Kalau nampak Gunung Kinabalu, wajib nyanyi lagi ni tau! ;p

Ini pulak view belakang Homestaynya. 
Nyaman~ :)

Aktiviti malam adalah BBQ!! Tq Kak Lin yang perapkan bahan-bahan BBQ kitaorang yang di terbangkan khas dari Sandakan, Sabah. :)


Time dekat homestay ni, ada budak-budak Uitm tak silap, buat ice bucket challange guna air paip je kot. Tapi oleh kerana tahap kesejukkan dia memang tahap ais batu, memang la sangat menguji. Theyolls tak pakai baju, berbekalkan tuala sangat. aummmm~~ apa lagi, sambil berBBQ sambil cuci-cuci mata la. heh! gurau je. Apa lew kome ni, kite bukan ghope gitu duk ngusha orang. Macam mana la diaorang tu, gua pakai baju 3 lapis kot malam tu, seluar pun berlapis-lapis dengan stokin and glove lagi. Errrr~~ ggigillllll sejuk. Tapi view pagi cantik sangat...dua merpati sejoli je dapat merasainya, Kak Lin and Abang Nazmi. Kitaorang mngerohhhh pepagi buta....zZzz~~ bukak pintu sikit, usha luar dan sambung tidur. zzzZZzzz~~~ 


Kinabalu Park :

Alhamdulillah di Kundasang pada masa ni tak hujan dan cuaca agak baik dan comel. View sini memang super duper duperr cantik...

Wajib ambil gambar dekat sini Abg Nazmi cakap!
Tanda kami dah sampaiiiiiii sini~


Belakang tu, yang macam nampak tak nampak tu adalah Air Tejun.

Di sini adalah tempat permulaan pendaki-pendaki yang nak panjat Gunung Kinabalu. 
Time ni ada jugak la terserempak dengan group-group yang nak memanjat.
One of my Dreams adalah panjat Gunung Kinabalu! In sha Allah oneday. :)


Desa Cattle Diary Farm :

Dekat sini, lagi banyak view cantik. Memang banyak gila gambar cantik-cantik yang kitaorang snap dekat sini. dan sempat jugak la terserempak dengan lembu besar gila bapak yang tengah tak ada mood, cuak jugak la. Moody pasaipa ntah dia tu.

 Sesiapa yang nak try untuk fefeeling ibu penyayang, boleh la try bagi anak lembu ni minum susu. RM1 untuk sebotol susu. Nampak tak, kasih sayang gua ni. aloloooo~ ;p

Angin sangat sejuk dan sangat terbang-terbang kain iolls tau.
Nak fefeeling hindustan dekat sini pun boleh sebenarnya.
Kuchu Kuchu Hota Heyyyyy~

auww~ sweet kan theyolls. 


Wajib tunjuk bukti depan ni! Takut orang ingat kita snap gambar belakang ghumah(rumah) ja. Apa depa ingat walaupun gua ni village people, mesti nak ada pokok hijau-hijau ka belakang rumah? heh. Ok. over no. ;p  

Sebenarnya sangat banyak gambar dekat kawasan Farm ni. 
Sebab memang sangat cantik tak tipu, serious!
Dengan angin sepoi bahasanya lagi. Ah~


Selain dari tengok view dan lembu, korang boleh usha cara pemprosesan susu dia. Tapi sebab weolls kejar masa, kitaorang tak tunggu la. Dan makesure korang rasa la susu segar dia dekat sini, ada aiskrim and makanan lain. Sourvenior pun ada jual tau! ;)


Kundasang War Memorial :

Tempat ni dia cerita pasal sejarah jugak. Pasal askar-askar Australia yang mati masa dalam tahanan. Masa diaorang dalam perjalanan ke Sandakan, jalan kaki ok. So sepanjang perjalanan tu la yang mengorbankan nyawa askar-askar ni. kalau tak silap la. And diaorang ada terakam entiti-entiti(hantu) askar-askar ni yang melalui jalan tu semula (ni cerita seram, sila naik bulu roma dan rasa seram!) ;p

at Garden Australia.

Ah. cantikkan.
 Nak buat tempat photoshoot weeding pun cantik dekat sini.

Eh. ;)


Sejarah saya C ok. Tapi sekali sekala belajar sejarah orang pun not bad jugak. Lagi-lagi tour guide kitaorang ni, Sejarah jenis A++ (Abg Nazmi). hee ;)


Sungai Luanti Fish Massage :

Aku syak, ikan-ikan dekat sini semua jenis bapak-bapak. Sebab besar-besar semuanya. Before ni, pernah jugak la celup kaki dalam tasik yang ada ikan keli(Pulau Dayang Bunting, Langkawi) tapi tu kecik-kecik ni yang besor-besor tu. First memang cuak, aku takut ikan kot! Takut dia gigit. but GUEST?

Muka mak jemah cuak!

Ikan kecik-kecik yang akan kuat gigit and makan cell-cell mati kat kaki kau. Mak aih, sakit dia macam kena cubit kecik-kecik and banyak kali. Habis merah-merah kaki. Orang kata, ikan besar-besar tu kalau gigit tak sakit tapi entah kenapa diaorang dah kenyang kot tu yang duk jejalan je. 15 minit masa diaorang bagi untuk duduk dalam ni. Tapi rasanya tak sampai kot. But seriously, lepas keluar kaki cantik gilos(kalau percaya la!) Heh. ;p

Ini Kak Lin yang excited. hee ;)

Are you Happy? Excited? or ... 
Korang wajib try!! mesti rasa tak nak keluar. 
Seriou!
#Sarcasm


Sabah Tea Garden :

Sini tak ada apa sangat la bagi aku. View ladang teh but ladang teh Cameron Highland more beautiful for me. Air teh dia pun agak pahit trang tang tang dan mahal (mungkin untuk mengekalkan keaslian rasa teh sebenar). Ada kilang pemprosesan teh jugak dekat sini tapi kenapa tak masuk entah, ke tak boleh masuk? Lupa. Sekian. Tamat.

Mercu Welcome.

Ladang Teh nya. Sekian.


Hot Spring :

Kolam Air Panas bahasa melayunya. Selain kolam air panas, kolam air sejuk pun ada. Suka boleh la, menenangkan jiwa berswimming pool di sini. Gua setakat rendam kaki je. Nak sambung cantikkan kaki. Heh. ;p


After habis aktiviti di Hot Spring ni kami terus bergerak pulang ke Kota Kinabalu. Semua pun dah penat, seharian jalan. Loncat, panjat sana sini bergambar dan bergembira. ;) Bye Bye Kundasang, until we meet meet again. will Miss you! muah ciked. ;*


Kota Kinabalu, 12-10-14 (Ahad) :

Hari terakhir kami di Sabah. Alhamdulillah cuaca menyebelahi kami. Finally, aktiviti pantai yang kami tunggu. Pagi-pagi dah get ready untuk ke Pulau Sapi. Aktiviti yang memang nak buat Snorkeling, Parasailing and Flying Fox. Yeaaa!!! :)

Pulau Sapi :


This is Parasailing. Payung terjun yang kitaorang naik dari atas boat dan turun semula kat boat. Best dapat tengok view seluruh Pulau Sapi ni (tapi tak ada la seluruh sangat kot) and we request untuk kena air. Basah jugak la! hee Serius tak rasa gayat langsung. Tapi orang dalam boat la kot, fening kepala sebab ombak kuat jugak la. :)


Flying Fox! dari pulau ke pulau. Nak kena naik boat jugak la untuk ke pulau sebelah. Rasanya nak berenang tak sampai bagi yang tak pro macam weolls ni. Heh. Kemudian boleh la berjunggle traking sikit untuk turun pergi ke pantai semula.


Snorkeling Time!! Oleh kerana air keruh (faktor hujan), ikan tak nampak sangat tapi oleh kerana mata kami tajam dan memang hobi jenis suka kejar ikan. Terserempak jugak la dengan ikan warna warni cantik dalam ni sekejap. hehee Rasanya kalau tak sewa life jaket and google pun ok kot. But makesure uolls bawak google sendiri la, Sebab kitaorang berenang di tepian je, tapi kalau ada anak-anak yang sekecil Chik ni wajib sewa life jaket kot! hehee ;p

Duduuu~ Pulau Sapi! Masa untuk pulang ke darat! :)


Menara Tinjau Bukit Bendera :

Usha Kota Kinabalu dari atas ni dulu before balik. Nice view...

Muka penat main air but still excited! :)

cantik kan! kan! Hah. kan betul, tak tipu. ;)

Banyak lagi tempat yang kitaorang pergi sebenarnya Atkinson Clock Tower (dekat sini ada jam besar je), Pantai Tanjung Aru(makan aiskrim and usha mat salleh tepi pantai..hahaa), kitaorang pergi Sunday Market Jalan Gala. Pasar Philipine orang kata banyak makanan sedap kat sini, and kalau pergi Sabah ni main food kat sini Seafood. Tapi malangnya, hujan so tak berapa best nak jalan. and banyak jugak tempat tak sempat nak pergi. In sha Allah oneday till we meet again. :)

Bagi yang nak tahu harga tempat-tempat yang gua pergi ni, gua letak harga korang klik-klik kasi besar la k. Inilah bajet sepanjang perjalanan kami disini. Alhamdulillah segalanya dipermudahkan Allah. :)


ANGGARAN KOS PERBELANJAAN :



Ini TENTATIF PROGRAM asal :



Ok.Disini sahaja perjalanan sepanjang 4hari 3malam kami. balik-balik rumah memang mak jemah kena jet lack uolls. Satu hari tak bangun, kepala pening dan faktor perubahan waktu. Di kesempatan ni saya nak mengucapkan terima kasih banyak-banyak pasa tour guide kami, Abang Nazmi dan tunang Kak Lin yang sudi bawak kami semua aku, chik and ruby untuk pusing KK dan Kundasang. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas jasa korang. Thank you so much. Thank to Ruby and Chik jugak yang join trip kali ni. Love ya! 


xoxo
Akinderella.

Comments

Chekgu Azrine said…
Wahhh..teruja akk baca nih..
Teringin nk repeat sbah dgn ank2 plak...best sgt tgok yg view mcm NZ tuh
At-Tarmizi said…
Wah best betul dapat pergi Sabah..btw salam kenal =)

http://seronoknyermelukis.blogspot.com
Anonymous said…
aaahhh.. rindu sabah bila baca ni... nice entri!
Unknown said…
Assalamualaiku..
kami akan MeRealisasikan percutian anda bila berkunjung ke sabah,
Syarikat SUHAZRINAH ENTERPRISE SDN.BHD adalah syarikat ‘Taxi Limousine’ yang beropersi sejak 5 Tahun yang lalu, mempunyai pengalaman yang mendalam tentang tempat-tempat yang menarik di sabah.
Kami menjemput anda ke sabah untuk bercuti dengan kadar Harga yang rendah dan berpatutan,
sila hubungi kami untuk mendapatkan pakej yang lengkap.
+6016 8392919 (whatsApp, wechat, Telegram & Kakao Talk)
email: taxisabahlimo.com
http//:www.taxisabah.com
Fellah Lisa said…
assalam nak tye...flying fox tu kena cari agent atau cmne ya??xbyk info psl flying fox tu...
Akin Amar said…
flying fox saya ambil dekat sana je kak...time dekat pulau sapi. tak pakai agent pun. Paragliding pun same, boleh je ambil dekat sana je.
Unknown said…
Assalamualaikum nak tanya yang sewa kereta tu untuk 4 harilah ye kiranya? Konfius sat tengok bajet. huhu
Akin Amar said…
Waalaikumsalam..yup. kami sewa keta utk 4 hari. hee ;D
Unknown said…
This comment has been removed by the author.
Unknown said…
Assalamualaikum..
kami akan MeRealisasikan percutian anda bila berkunjung ke sabah,
BORNEO KINABALU TOUR & TRANSPORT SDN. BHD

PAKEJ 3HARI 2MALAM
RM305/Pax Minimum 10 pax

01/ Hari Pertama (OVERNIGHT KUNDASANG)
1000 : Jemput di Lapangan Terbang KKIA Terminal 1/2
1030 : Melawat Rumah Terbalik (up side Down House) Tamparuli.
1130 : Melawat Pekan Nabalu
1230 : Melawat Ladang Lembu (Mini New Zealand).
1400 : Makan Tengah hari di Kundasang.
1600 : Check in Hotel/Homestay/Chalet (Kundasang)
1900 : Hantar untuk Makan Malam pekan kundasang.
*Tour Tamat*

02/Hari Kedua (TOUR KUNDASANG & RANAU)
0900 : Jemput dari Hotel/Homestay/Chalet
1000 : Melawat Ikan Spa.
1130 : Melawat Hot Spring, Canopy Walk & Air Terjun.
1600 : Melawat Jambatan Tamparuli.
1700 : Melawat Yayasan Sabah.
1730 : Melawat Masjid Bandaraya Kota kinabalu.
1800 : Melawat Signal Hills.
1830 : Melawat pasar kraftangan (Pilipino Market).
2000 : Check in Apartment Marina Kota kinabalu.
*Tour Tamat*

03/ Hari Ketiga (SAPI, MANUKAN ISLAND & AIPORT TRANSFER)
0830 : Check Out dari Apartment Marina ke Jeti Jesselton Point.
0900 : Menaiki bot ke pulau Sapi (aktiviti pantai & snorkelling).
1200 : Makan tengah Hari BBQ yang disediakan.
1245 : Menaiki bot ke pulau Manukan (aktiviti pantai & Snorkelling)
1500 : Menaiki Bot ke jeti Jesselton Point.
1530 : Jemput dari jeti Jesselton Point & Melawat Tanjung aru Beach.
1700 : Transfer ke Airport KKIA T1/2
*Tour Tamat*

Pakej ini Termasuk :
1). Pengangkutan Selama 3Hari 2Malam
Van Pelancongan @ Taxi Limousine
Pemandu
Minyak
Muatan Maksimum 10 Dewasa
2). Penginapan Homestay Kundasang & Marina Apartment Kota Kinabalu
May Homestay Kundasang (1Night)
Marina Apartment Kota kinablu (1Night)
3). Tiket-Tiket Masuk tempat lawatan
Rumah Terbalik (up side down house)
Ladang Lembu
Hot Spring
Ikan Spa
4). Pulau Sapi & Manukan
Tiket pulau Sapi
Tiket pulau Manukan
Insurance
Bot
Jaket Keselamatan
Maks Snorkelling
Makan Tengah Hari BBQ di Pulau Sapi.
*UNTUK KETERANGAN LANJUT SILA HUBUNGI ROSLAN DI TALIAN 0168392919 (WHATSAPP)*
Unknown said…
Salam sejahtera Tuan / Puan, Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (Amiin)... Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung/Jakarta. Buat tuan/puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
Call : +6282214441280

WhatsApp : +6282214441280

Website : www.paketpelanconganbandung.com
Email : dhanibandung@yahoo.com
Blog : Melancongdibandung(Dhani tour Bandung)

Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...


KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET HEMAT BERUPA TRANPORT DAN HOTEL.
Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung. Wassalam, Terima kasih...
Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Terima Kasih...
Unknown said…
Salam sejahtera Tuan / Puan, Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (Amiin)... Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung/Jakarta. Buat tuan/puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
Call : +6282214441280

WhatsApp : +6282214441280

Website : www.paketpelanconganbandung.com
Email : dhanibandung@yahoo.com
Blog : Melancongdibandung(Dhani tour Bandung)

Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...


KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET HEMAT BERUPA TRANPORT DAN HOTEL.
Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung. Wassalam, Terima kasih...
Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Terima Kasih...
cehee said…
Salam,

Menyediakan perkhidmatan kereta sewa Axia Auto Rm100/sehari. Call/watsapp 014 20 11144 untuk tempahan.

Popular Posts